Arkiverat Sävsjö Hembygdsförening

AXPLOCK FRÅN TIDNINGSARKIVET

Sävsjö Hembygdsförening tog under året hand om tidningsarkivet från Smålands–Tidningen. Vi har forskat lite i tidningarna som då hette Smålands Dagblad med Sävsjö Nyheter. Lösnummerpriset var 20 öre.
Året var 1949. Andra världskriget var slut och man skrev om Atlantpakten och Berlinblockaden. Vad hände i vårt lilla Sävsjö för 60 år sedan? Vi har skrivit av några notiser. Vi börjar

Fredagen 14 januari
Sävsjö gatunamn rena labyrinten för den oinvigde!
Gatunamnen i Sävsjö stad blir ofta källa till bekymmer för personer, som inte är insatta i det mysterium de utgör. Det är inte bara de många Östra och Västra som vållar besvär, utan fastmer det egendomliga förhållandet att en gata kan.ha flera namn eller att två olika gator kan samma namn! En översyn av gatunamnen ska göras.

Tisdagen 18 januari
Radioglimt från Hägnens kvarn
Bröderna Gösta och Sture Holm i Hägnen utanför Sävsjö gjorde i söndags afton sitt andra radioframträdande i programpunkten Med ungdom landet runt. Nu presenterades de energiska, unga bröderna som Sveriges yngsta mjölnare. Piggt och trevligt och på oförfalskad smålandsdialekt berättade de om sin kvarn som har 60–70 kunder. Yngste brodern 15–årige Gösta Holm är den som sköter själva malningen. Lasse Svensson, Jönköping svarade för programpunkten.

Fredagen 21 januari
Västra Njudungs tingslags häradsrätt hade igår årets första ting på tingsstället i Sävsjö.
Tinget inleddes med tingspredikan av komminister G.B. Carlsson, Svenarum. Tingsförhandlingarna hölls under häradshövding Robert Nordenadlers ordförandeskap och med landsfiskal Harald Goldkuhl som åklagare. Uppropslistan upptog endast 6 mål, varav två var civilmål. Den lastbilschaufför från Bodafors som en dag i höstas sökt hinna över järnvägsövergången i Sävsjö medan bommarna höll på att fällas men misslyckats, så att det höga lass han hade förstörde en av bommarna får betala 20 dagsböter å 4kr.

Onsdagen 26 januari
Verksamheten har nu börjat för folktandvården i Sävsjö.
Sävsjö har fått tandpoliklinik, äntligen. Under många år har ett sådant behov förelegat men först nu har planerna kunnat bli verklighet. Genom att orten under flera år saknat sådan klinik blir följden den att chefen för kliniken doktor Nils Hansson och hans duktiga sköterska får en enorm arbetsbörda flera år framåt. Igår visades de nyinredda lokalerna i den Berglundska fastigheten för pressen och en del av stadens styresmän. Tandläkare Hansson var tjänstvillig ciceron och förevisade med berättigad stolthet de moderna lokalerna och de sinnrika apparaterna som kommer att underlätta arbetet i hög grad.
Först stiger man in i ett kapprum där det finns hyllor för både stora och små patienter. Nästa rum är väntrum. Man frapperas av de ljusa och trevliga f'argerna som möter ögat! Allt är glatt och inbjudande och säkert kommer patienterna att gå miste om den där obehagliga känslan man ibland kan få när man sitter i tandläkarens väntrum och väntar på sprutor, borr och andra pinoredskap. Efter visningen bjöd herrskapet Hansson på kaffe i sin trevliga lägenhet belägen i samma våning som kliniken och där pratades ytterligare tandvård och framhölls hur besvärligt det blir till en början innan man hunnit i fatt så att samtliga skolbarn får den tandvård de behöver. Men början är gjord och det är vackert så.

Torsdagen 3 februari
Skogsarbetet underlättas genom ny snabb motorsåg.
Nu har den kommit, motorsågen som generationer skogsmän väntat på och drömt om när armarna blivit trötta av att dra stocksågen genom 60–cm granstammar och knotiga masurbjörkar och när knäna blivit halvt förstörda av den kalla snön. I förra veckan visades den nya motorsågen för en liten grupp intresserade hos lantbrukare Albert Göransson, Forsa, Bringetofta. Det var skogsinspektor Valdemar Johansson som demonstrerade Skogsägareföreningens 4,5hkr nya såg vilken sköttes av Karl Erik Krieg. Det var en fascinerande syn att se sågen i arbete. På några få sekunder var granstamrnarna genomsågade och träden föll tungt i den blöta mossan. Man får känslan av att man står inför något nytt i skogsbrukets historia. Skogsarbetet håller på att motoriseras, och vad detta betyder förstår var och en, arbetskraftsbehovet minskar, hastigheten ökar, arbetet blir lättare.

Onsdagen 9 februari
Idrottsmässa i sommar på Sturevallen.
Idrottsalliansen i Sävsjö IFK, FF, BK och ABK – har beslutat anordna en stor idrottsmässa på Sturevallen med 7 speldagar under tiden 1–10 juli. Programmet kommer att bli synnerligen förnämligt. Vid sammanträde härom kvällen tillsattes en kommitte med två ledamöter från varje förening och avdelningschef Folke Fagerberg som kommissarie. Samtidigt har man diskuterat programmet. Meningen är att kontraktera Sebåms stora tivoli från Skåne och vidare planerar man enstaka uppträdande av riksbekanta förmågor såsom Edvard Persson och Bertil Boo.
Grundtanken med det hela är naturligtvis att alliansföreningarna skall kunna förstärka kassan till fromma för idrotten i Sävsjö. På senare år har faktiskt Sävsjö gått tillbaka en del idrottsligt sett och detta beror på att föreningarna inte kan hålla så hög standard på grund av ekonomiska svårigheter.

Onsdagen 23 februari
Omskolning i Sävsjö för tbc–sjuka Göteborgsbor
Sävsjö sanatorium har sedan en tid haft planer på att förlägga omskolningsverksamhet av tuberkulossjuka till Sävsjö. Eftersom sanatoriet ägs av Göteborg stad är det givetvis personer från Göteborg som får komma i åtnjutande av omskolningen och frågan har nu avancerat dithän att den första kontinenten partiellt arbetsföra beräknas komma till Sävsjö de närmaste dagarna.

Onsdagen 3 mars
Bandyåskådare med om bilvolt
En bilolycka, som först nu blivit bekant, inträffade i söndags i den kraftiga kurvan vid fröken Gertrud Mejenqvists gård i N.Ljunga. En bil från Värnamo – en Hudson Sport – med 5 personer var på väg till SM–finalen i Eksjö. Vid ingången i den trånga och ganska besvärliga kurvan mötte de en personbil, som mitt i kurvan råkade i sladdning. Värnamobilen skulle då väja undan och körde upp på en liten sluttning vid vägkanten. Därvid bar det sig inte bättre, ån att bilen tog överbalansen och hamnade på vägbanan med taket nedåt. Bilen blev ganska illa tilltygad, taket bucklades till, samtliga glasrutor krossades och en del andra skavanker uppstod. Dessbättre skadades ingen människa.

Lördagen 5 mars
Bitande kyla men god köplust vid auktion på Eksjöhovgård
Det var storauktion vid Eksjöhovgård igår. Lantbrukaren Sven Hansson lät då genom den stora auktionsfirman Per Mild, Medalby försälja allt yttre lösöre jämte kreaturen. När auktionen fram på eftermiddagen tog sin början hade en hel del spekulanter från när och fjärran samlats. Det var ju månadsmöte i Sävsjö också, så tidpunkten var väl vald. Buden tycktes i början gå lite trögt, men så småningom tinade köparna upp — kaffet som serverades i en varm lokal kanske gjorde sitt till — och priserna blev lika höga som på alla auktioner i år. Korna betalades med 700–800 kronor och kvigorna gick bort för 500–600 kronor. För gårdens tjur betalades 1.950 kronor. Hästarna blev däremot ganska billiga trots att det var vackra djur. Priset höll sig omkring 1.000 kronor.

Tisdagen 8 mars
Idrottsföreningen Kamraterna i Sävsjö hade igår årsmöte.
Ordföranden, doktor P.B. Eden, hälsade välkommen. Till styrelsen valdes: doktor Eden, ordförande, bokhandlare G. Parner, hrr Berndt Rostedt, K–E Svensson, P.A. Isaksson, Folke Fagerberg och B. Frigert.

Fredagen 11 mars
Vårpromenad
I går tog ledningen för AB Dampäls i Sävsjö ett initiativ, som i högsta grad blev uppskattat av de anställda. I det vackra vårvädret som rådde fick personalen fritt på eftermiddagen. Alla samlades vid nya skolan efter middagsrasten varpå man vandrade ut till Vallsjöbaden, där firman bjöd på kaffe.

Lördagen 12 mars
SGU–avdelningen i Sävsjö kan i kväll fira sitt 40–årsjubileum
På få platser över vårt land skall man finna en ungdomsförening med samma glöd och med samma iver som i Sävsjö. Och så har det varit i alla år. Början gjordes 1909 av några godtemplarungdomar, fyllda av idealitet och förhoppningar. Att beskriva vad SGU gör låter sig inte göras inom ramen av en tidningsartikel, men man nämner deras antituberkulosarbete och deras arbete för folklekarna.
Men främst står dock arbetet för helnykterhet. Genom anordnande av lekaftnar i Folkparken under sommarmånaderna har SGU–ungdomarna i Sävsjö under senare år verksamt bidragit till sanering av nöjeslivet. När avdelning 138 på lördagen firar sitt 40–årsjubileum kan man utan tvekan konstatera att den nya generationen som nu med liv och lust leder arbetet väl förvaltar 138–ans goda renomme.

Tisdagen 22 mars
Sävsjö Fornminnes– och hembygdsförening höll igår kväll årsmöte i Fornminnesstugan.
I tur att omväljas i styrelsen var doktor Sven Pripp, fröken Vera Kristoffersson, köpman A. Cederlund och fotograf Carl Källström, vilka samtliga omvaldes, samt nyvaldes efter disponent Gunnar Danielsson, som nyligen avlidit, disponent Arne Carlsson. Styrelsen konstituerade sig enligt följande: ordförande och sekreterare doktor Pripp, vice ordförande fabrikör Gunnar Engdahl, vice sekreterare fröken Kristoffersson och skattmästare köpman Egon Carlsson.
Till förste, andra respektive tredje intendenter utsågs disponenten Arne Carlsson, hr Frans Johansson och fotograf Källström. Övriga ledamöter i styrelsen är fru Ingrid Carlsson, fru Lillie Carlsson, köpman A Cederlund, kamrer O. Zackrisson och byggmåstare Fabian Andersson.
Av verksamhetsberättelsen framgick att medlemsantalet var 106. Viktigaste tilldragelsen under året har varit den diskussion som väckts om möjligheterna att restaurera Vallsjö gamla kyrka. Restaureringen av bron till Eksjöhovgårdsruinen blev föremål för diskussion, vilken utmynnade i att man beslöt ingå till länsantikvarieämbetet med en skrivelse i frågan.
Styrelsen fick i uppdrag att tillse att Muntarpsboden, Ryggåsstugan och marknadsboden i Fornminnesparken får ny takbeklädnad, givetvis i en stil som motsvarar deras ålder och ursprung. Vidare hade doktor Pripp utarbetat ett nytt stadgeförslag, vilket enhälligt antogs. Under mötet, vilket förlöpte i angenäm samvaro med öppen brasa och kaffe med ostkaka, upplästes även en trevlig skildring från en av sommarens utflykter av köpman Carl Hammargren.

Lördagen 26 mars
Sävsjöborna får efterlängtad tvättstuga — kostnaderna 14,000 kr.
Man kan nu ta för givet att Sävsjöborna får sin efterlängtade tvättstuga. Vid ordinarie föreningsstämma med Sävsjöortens mejeriförening i torsdags beslöts nämligen att inrätta en sådan i förutvarande mejeriets lokaler.
Kostnaderna i vilka inkluderas reparationer, tillbyggnad samt återköp av ångpanna beräknas uppgå till 14.000 kronor. Det var ganska trångt om utrymmet i Sturesalen på torsdagsförmiddagen, då hr John Johansson, Rööd, i egenskap av ordförande öppnade böndernas årliga årsstämma med orden: – Det finns experter som sagt, att vårt mejeri är det modernaste i Sverige. Eftersom vårt land står som nummer ett i mejerihantering i Europa, vågar jag påstå att Sävsjös nya mejeri är Europas modernaste!

Måndagen 28 mars
Sparbanksjubileet i Sävsjö firat under solenna former
Under högtidliga och minnesrika former firade Sävsjö Sparbank på lördagen sin 75–åriga tillvaro. Bankens båda veteraner J.A Mejenqvist och grosshandlare Joh. Ringius, som i respektive 30 och 40 år tjänat banken och nu frånträdde sina befattningar som ordförande och vice dito i bankstyrelsen, blev föremål för stora och varma hyllningar.
De fick av den nyvalde bankordföranden, riksdagsman J.W. Petersson, för långvarigt och förtjänstfirllt arbete för bankens bästa, mottaga var sin bukett röda nejlikor.
Årssammanträde med huvudmännen hölls i sparbankens lokaler. De olika berättelserna föredrogs och godkändes. Enligt styrelsens förslag beslöts att av årets nettovinst kronor 17.160:25 överföra 4.000 kr till pensionsfonden. 2.000 kr skall avsättas för utdelning med 5 kr insatt pr bok till varje nyfött barn inom verksamhetsområdet, samt resterande kr. 11.160:25 överföras till reservfonden. Vidare beslöts att oförändrade löner och arvoden skall utgå for personalen och huvudmännen.
Högtidsmiddagen inleddes med välkomstord av bankens nye ordförande, riksdagsman Petersson. Tal underströk också vad Sävsjö Sparbank hade betytt för utvecklingen i Sävsjö och Västra härad. Från Svenska Handelsbanken överlämnades genom häradsdomare Sandberg en praktfull blomstergrupp med lyckönskan och tack för gott samarbete.

Sävsjö stads nya hyreshus
Tallbacken på Parallellgatan insynades på torsdagen i närvaro av byggnadskommitten, kommunalborgmästaren och entreprenörer. Det 21 lägenheter stora hyreshuset drar en kostnad på 265.000 kr. Det kunde synas in utan några egentliga anmärkningar.
Efteråt följde supe på stadshotellet, där kommunalborgmästare Palmer framförde stadens tack till entreprenörer, arbetare och byggnadskommitte. Huvudentreprenören, byggmästare Åsberg, Jönköping höll svarstalet.

Onsdagen 6 april
Smålandsfilosofer söker sanningen i Vallsjöbaden
Vallsjöbaden, riksbekant genom sina idrottskurser och känt som ett eldorado för dyrkare av fysisk kultur, blir i år under tre högsommardagar samlingsplats för en skara kursdeltagare, vilkas studiesyfte ligger på ett helt annat plan än vad som brukar vara vanligt, när det gäller "Smålands Vålådalen".
Dessa vetgiriga personers mål är att i första hand nå andlig spänst och att söka sanningen i djupet av människans själ. Kontraktsprosten Harald Blomstrand är Sävsjötänkarnas hövitsman. Pinut–Pelle skrev veckans trudelutt: I Vallsjöbadens gröngräs i sommardagar tre det skall filosoferas av Smålands tänkare. Där själens djup skall pejlas i julikvällen sen av Harrie och Ahlberg och Blomstrand och Eden. Vi hoppas till den tiden i bästa trimning är vår livsåskådningscirkel från etern populär. Då gäller det för Åström, Karl Jonsson och Alf Mill att kunna Kant och Platon och Goethe utantilL

Torsdagen 14 april
På biografen Röda Kvarn
går filmen Hammarforsens brus, en mustig norrlandsfilm!

Mossaryd och Komstad vill ha lantbrevbäring
I en skrivelse till postmästaren i Sävsjö har postabonnenterna i Mossaryd och Komstad anhållit om att f°a lantbrevbärarlinjen från Sävsjö till Mejensjö och Sävsjöbyn utsträckt till att omfatta även Mossaryd och Komstad. Mossarydsborna anser sig särskilt åsidosatta, då de får hämta posten i Sävsjö.

Onsdagen 4 maj
Skärmbildsundersökningen
i Sävsjö börjar, som framgått av annons i gårdagens tidning, i dag. Samtliga invånare i staden vilka fyllt 10 år, alltså födda 1939 eller tidigare, bör infinna sig på angiven tid och plats. Den som ej frivilligt underkastar sig provet riskerar att bli inkallad till Eksjö för undersökning. Av vikt är att alla kommer när de är kallade. Man bör infinna sig i god tid, så att avklädningen hinns med. Herrarna bör ha kavaj med sig, som de kan begagna, när de går mellan omklädningsrummet och undersökningsbussen. Damerna bör för samma ändamål medföra kappa eller något liknande.

Onsdagen 11 maj
Ängslada till Fornminnesparken
I Fornminnesparken i Sävsjö kommer inom den närmaste tiden ytterligare en gammal byggnad att placeras. Fornminnesföreningen har nämligen genom fotograf Carl Källström i dagarna förvärvat en gammal ängslada, stående på Forsa Jonsgårds marker i Bringetofta. Den är av rundtimmer som sammanfogats genom korsknutar, och golvytan mäter 3%2 x 21/2 meter. Exakta uppgifter om ladans ålder har man inte, men den torde röra sig om 200 å 300 år. Som representant för gammal småländsk allmogekultur kommer nyförvärvet säkert att fylla sin plats i Sävsjö fomminnespark.

Stadsloppet i Sävsjö äger rum i Sävsjö den 6 juni
Idrottsföreningen Kamraterna och Smålands Dagblads stadslöpning kommer även i år att gå av stapeln på Svenska flaggans dag den 6 juni, som i år infaller på annandag pingst. Vid sammanträde med IFK:s styrelse i måndags kväll beslöts att stadsloppet även i framtiden skall äga rum samtidigt med flaggfirandet. Meningen är att på så sätt skapa en traditionell folkfest i Sävsjö. Stadsloppet är som bekant en stafettlöpning genom staden med start och mål förlagda till Sturevallen. Löpningen är öppen bara för föreningar och korporationer inom staden.

Onsdagen 18 maj
Vallsjöbadens idrottsplats nu påbörjad
Med 2 stora traktorer från Ing2 i Eksjö försedda med stabil grävningsattiralj började i måndags schaktningen till en idrottsplan som genom Smålands idrottsförbunds försorg kommer att anläggas vid Vallsjöbaden.

Lördagen 21 maj
I realskrivningarna vid Högre folkskolan i Sävsjö godkändes 8 elever, medan 3 underkändes. Det är inte känt, var och när den muntliga examen ska äga rum.

Lördagen 28 maj
Sörensenska företaget
hade Kristi Himmelsfärdsdag en trevlig utflykt för ett hundratal av de anställda med damer. Resan gick på morgonen med bussar till Nydala, där man lägrade sig på den vackra Järnudden. Deltagarna trakterades med middag och dagen förflöt med bl.a. lekar, frågesport och allsång, Musikunderhållning förekom också. Innan man for åter till Sävsjö bjöds på kaffe.

Onsdagen 1 juni
Kaffeservering i Hembygdsparken
Falks matsalar kommer från och med pingstafton att hålla servering av kaffe och läskedrycker i Hembygdsparken i Sävsjö varje helgdag och helgdagsafton. Serveringen är öppen från kl 14 till k122 på helgdagsaftnar och från kl 15 till samma kvällstid på helgdagar.

Onsdagen 8 juni .
"Mot skjutbanan" bör bli söndagens paroll
Korporationsskjutningarna i Sävsjö står för dörren, och som vanligt anordnas dessa i Sävsjö Skytteförenings och Smålands Dagblads regi. Intresset för denna tävling har under de senaste åren varit i ständigt stigande, och inget tyder på att kurvan skall dala, tvärtom. I fjol deltog närmare 200 skyttar, vilket var rekord. Arrangörerna hoppas, att dubbla hundrataiet passeras i år, och troligen blir så också fallet. Träningsskjutningar pågår varje kväll, och söndag morgon smäller det på allvar. Anmälan göres i Parners bokhandel, där även eventuella och synnerligen välkomna prisdonatorer kan inlämna sina bidrag.

Onsdagen 22 juni
Traditionsenligt midsommarfirande i Hembygdsparken
Sävsjöborna kommer även i år att få fira midsommar i Hembygdsparken. Hembygdsföreningens ordförande doktor Sven Pripp omtalar, att det kommer att bli ett midsommarfirande i gammal god stil med lövdragning, blomsterplockning och klädnad av midsommarstången. Resningen sker under sång och glam och sedan är det dags för fioler och dragspel att spela upp. Lekar, sång och musik kommer att avlösa varandra i en ljuvlig blandning och skulle krafterna minska går det lätt att reparera den saken då givett–is servering är anordnad.
Doktor Pripp vädjar till alla, som vill vara med, att infinna sig redan kl. 2 i Hembygdsparken för att därifrån tåga ut i skog och mark och anskaffa det erforderliga mängden av löv och blommor. Jag hoppas att så många lövbärerskor och bärare måtte komma så att bördorna ej blir för tunga, framhåller doktor Pripp, som vidare hälsar hela Sävsjö såväl äldre som yngre hjärtligt välkomna till Hembygdsparken, som nu står i sin vackraste skrud.

Tisdagen 28 juni
Drätselkammaren i Sävsjö hade i går sammanträde.
Frågan om inredande av lokaler för drätselkontoret i polishuset var ånyo uppe till behandling. Kostnadsförslag förelåg klart och uppgick till 7,000 kronor. Ärendet bordlades för ytterligare behandling.

Fredagen l5 juli
Mjölkrekord vid Sävsjömejeriet
Sävsjömejeriet som nu är ett av Sveriges modernaste slår efter en varm sommar nytt rekord och väger in 250001iter om dagen. Man börjar även sälja vispgrädde som kommer lämpligt till jordgubbssäsongen som är i full gång.

Måndagen 18 juli
Första badsöndagen gick av stapeln även om det var sparsamt med solsken över Vallsjöbaden. Vattentemperaturen uppmättes till 22 grader och mycket folk hade kommit för att underhållas av Eksjö musikkår som populärkonsertade på eftermiddagen. Surfinguppvisningen fick dock skrinläggas p.g.a. motorkrångel. Fri entre för nationalklädda.

Tisdagen 19 juli
Kufisk fullmäktigedebatt om en fjärde polis

Debatten fick till följd att man efter votering 10 mot 9 fick igenom förslaget om att tillsätta ytterligare en polisman. Med hänsyn av vad som sades i debatten torde dock beslutet kunna karakteriseras med satsen "härtill är jag nödd och tvungen".

Onsdagen den 10 augusti
Gott kräftfångstresultat
I kräftvattnen runt Sävsjö blev fångstresultatet första natten ungefär av samma omfattning som tidigare. Priset till kräfthandlarna rörde sig om 4–4.50 per tjog

.Fredagen 19 augusti
Unik fond från nödåret 1868 försvinner
Denna fond som troligen ingen annan kommun i vårt land har maken till, härrörande från 1868 och benämnd Norra Ljunga nödhjälpskassefond kommer nu att gå upp i en annan fond enligt drätselkammarens förslag. Tanken var att fonden skulle lindra nöden och genom igångsättande av arbeten skulle ge nödtorftigt uppehälle åt den hårt härjade befolkningen. Efter att ha fördelats 1868 återstod cirka 25 kronor som satte in på Vrigstad då startade sparbank och har nu efter 90 år utan att behöva användas vuxit till 986 kronor.

Tisdagen 30 augusti
Ombyggnad av reningsverket kostar 200000 kronor
Avloppsvattnet från Sävsjö har under åren blivit föremål för hård kritik p.g.a. Sävsjön ej långre går att använda som badsjö och dels p.g.a. den odör som vid lågvatten kommer från Torkån. Reningsverkets utbyggnad ska lämpligen dimensioneras för 11000 innevånare då inflyttning till staden är att förvänta. Lägga reningsverket på annan plats finns inga skäl till.

Fredagen 9 september
En tunnel under järnvägsövergången redan nästa år?
Länsvägsnämnden jämte representanter för länsstyrelsen besökte på onsdagen Sävsjö under sin sedvanliga inspektionsresa genom länet. I sällskapet återfanns bland annat landshövding Olle Ekblom. Nämnden hade förlagt mötet till stadshotellet och behandlade det för alla sävsjöbor så aktuella problemet "järnvägsövergången". Projektet med en gång– och cykeltunnel under övergången uppsattes därvid som nummer 4 bland de förslag vilka om möjligt kommer att utföras eller i alla fall påbörjas nästa år. Därmed står Sävsjös mest brännande trafikproblem helt plötsligt närmare sin lösning än någonsin. Jojo.

Onsdagen 12 oktober
Hypermodern bleckvarufabrik uppförd under mottot "Trivsel åt personalen" Sävsjös modernaste fabrik, J–H–fabrikens anläggning på Stockarydsvägen stod inför sin fullbordan och tillverkningen pågår för högtryck i den ljusa och rymliga lokalen sedan 2 månader.
Anläggningen omfattade även lager och kontor för systerbolaget AB Johansson och Hällgren som skötte återförsäljningen av J–H–fabrikens produkter som bl.a. var kakburken "Triett", brödfatet "Erika", trädgårdskannan "Strilo" och mycket annat.
För att personalen skulle trivas hade man ett specialgolv som gick under namnet "kubbgolv" och som enligt verkmästare Rambrant var lika varmt att gå på som att gå i träskor! Här fanns även förstklassiga omklädnings– och tvättrum för såväl män som kvinnor samt ett trivsamt lunchrum med fullständig köksutrustning.

Onsdagen 19 oktober
Mjölkförsäljningen i Sävsjö på söndagarna
Det råder kaos på söndagsmorgnarna när Sävsjöborna är på jakt efter färsk mjölk och man kan efter att fått köa en halvtimme på förmiddagen mötts av beskedet att den var slut. Nåja, man fick sin mjölk efter en promenad på en dryg halvkilometer till mejeriets huvudlokaler på Stockarydsvägen men man är förbittrade att man inte kan hålla öppet ett par timmar på Lundbergsplan där mejeriet har en filial. Man frågar sig om inte konsumenterna har någon talan och om det bara är höga vederbörandes mejerichefens välvilja det beror på om man ska få någon mjölk på helgdagarna.

Torsdagen 3 november
Ordningen god och vädret vackert på Vrigstad marknad
Marknaden igår gynnades av vackert väder och besökarnas skara var i paritet med som brukar vara vanligt på höstmarknaden. Stånden var relativt välbesatta av försäljare från skilda orter. Kulören var den sedvanliga: hötorgskonst, celloluidsnurror och ballonger. Varma korvgubbarna gjorde fina aff'ärer och rakbladsförsäljarens svada upplyste folk att man skulle köpa hans rakblad om man ville gå renrakad genom livet. Hästhandeln var inte fullt så lysande. En prima arbetshäst betalades med 1325 kr. Däremot florerade byteshandein ganska friskt på hästmarknaden. Ordningen bland marknadsbesökarna på torget var god och inte en enda fyllerist behövdes omhändertas.

Måndagen 7 november
Sävsjöbilister på nattlig jungfrutur.
För att höja intresset för motorsporten i Sävsjö och ett led i förberedelserna för att bilda en motorklubb ordnade man en träningskörning med start och mål i Vallsjöbaden. Banan mätte 8 mil och gick längs såväl kartans vita som svarta vägar. Utmed banan hade man passerkontroller och kontroller med förarprov. Banläggare var Henry Arnesson. Alla 14 ekipagen togs sig i mål trots att banan kanske var i svåraste laget för nybörjare och tiden blev därf'ör därefter. Vann gjorde disponent Arne Carlsson före i tur och ordning Ragnar Krafft, Börje Wikström, Sven Tylenius och Bengt Westberg. En förare diskades för att han hade en passagerare för mycket i bilen. Efter framkomsten till målet serverades deltagarna kaffe och te inne i Vallsjöbadens storstuga och där ventilerades kvällens strapatser både lustigt och mustigt. Några dagar efteråt beslöt man bilda en motorklubb i Sävsjö.