Arkiverat Sävsjö Hembygdsförening

SÅ HÄR MINNS JAG GÖSTA OLSSON

Gösta Olsson

Vi var skolkamrater från första klass och delade många intressen. Fotografering och film blev det gemensamma intresset som trollband oss och Gösta hade en, för den tiden, mycket avancerad kamera, en Rolliflex.

Matineerna hos Erik Rohdin på Röda kvarn var höjdpunkterna och sedermera fick vi gå upp i maskinrummet och se på när Erik visade film.

Göstas stora intresse var också att "köra tåg" och han hade en fin uppsättning modelljärnväg av märket Märklin, den fick vi andra knappast aldrig leka med. Han var tidigt intresserad av personer med uniform och om han inte skulle bli lokförare så var brandman eller polis ett alternativ.

Filmintresset ökade och vi byggde "biograf' hemma hos mig i uthuset där vi vevade gamla 35–milimeters filmer inför en hänförd publik bestående av kvarterets ungar. Gösta hade en fantastisk förmåga att genomföra en föreställning med draperier och ljus, allt för att få fram den äkta biografl{änslan. Efter sju år i skolan började Gösta på Posten i Sävsjö samtidigt som han blev mer intresserad av polisyrket.

Filmbolaget STURE–FILM bildades och då hade vi kommit upp i 17–18 årsåldern och jag hade införskaffat en smalfilmskamera typ dubbelåtta. Nu började de "stora" filmerna komma till och de visades på den fina biografen som hade inretts i mangelboden på Skogsgatan där Gösta bodde hos sina föräldrar Elsa och Henry. Här lades grunden till Göstas utbildning som biografinaskinist och som han sedermera fick användning för på de stora biograferna i Stockholm.

Gösta började läsa på Jära folkhögskola och sedan var det vidare till Polishögskolan. Han hade en förmåga att studera och memorera och det gjorde att han så småningom gick vidare inom polisen och blev sedermera åklagare inom ekobrottsmyndigheten i Stockholm.

Gösta var också en samlare. I hans lägenhet på Bondegatan i Stockholm trängdes myntsamlingar med ett stort antal antika föremål.

Men tiden går och vi kom ifrån varandra och har inte träffas på många år, och sedan är det plötsligt för sent. Men du finns kvar i mina album och filmer och alltid i mitt hjärta.

Sune Johansson, Sävsjö